Příspěvek
od Absolut » 29.1.2009 8:06
S provozem autobusů po tramvajových kolejích jsou dva zásadní legislativní problémy a 2 technické problémy (tedy celkem 4), které se navzájem prolínají. Schválně uvedu příklady právě z těch míst, co tady padla.
1) Norma a názor DP-A vyžaduje nějakou minimální šířku pruhu a odstup tohoto pruhu od pevných překážek, jako je třeba zábradlí nebo sloupy TV. Toto nelze často při jízdě po tramvajovém páse splnit. Zejména se jedná o šířku pruhu alespoń 3,25 metru a odstup tohoto pruhu od trakčních stožíárů a zábradlí cca 0,5 metru. Třeba mírák je z tohoto hlediska v pohodě díky tomu, že jsou tam oblouky a kvůli tomu větší osovka a v obloucích obruby dál od trati.
2) Norma požaduje při provozu autobusů po TT osovou vzdálenost kolejí alespoň 3,50 metru (což lze pochopit, protože při vstřícných zastávkách při této osovce vychází šířka mezi obrubami 6,10 metru, což je 2 x 3,05, což jsou v podstatě třímetrové pruhy. Tuhle podmínku hodně míst nesplňuje. Základní modul tratí na BKV je 3,00 a 3,20, což výše zmíněnému samozřejmě nevyhovuje. Lze z toho udělat vyjímku, třeba Dlouhá třída, ale výsledek není rozhodně nic krásného.
3) Technicky lze projet leckde autobusem v klidu po trati, která nesplňuje výše uvedené parametry. Jsou ale místa, kde sice trať splní normové požadavky pro provoz autobusů, můžeme tam klidně namalovat pruhy BUS, ale bude nám to na prd, protože bus bude mít problém při nájezdu na TT / výjezdu z TT a v obloucích. Tam je jaksi norma mírnější, než obalová křivka projíždějícího autobusu.
4) Jsou místa, kde autobus může tramvaj reálně zpomalovat, což není žádoucí. Důvodem může být jednak stav krytu TT, dále pak "úzký" pruh, kterým nelze komfortně jet rychle. Řidiči autobusů jistě potvrdí, že po nerovném povrchu z panelů BKV se sloupama TV po levé straně a obrubou po straně pravé by asi v čárami vyznačeném pruhu šířky 3,25 jeli intuitivně pomaleji, než v pruhu šířky 3,50 na´krásné rovné hladké živici s obrubníkem po jedné a přerušovanou bílou čárou po druhé straně. Další hrozba zpomalení tramvaje je SSZ, kde autobus jede jinam, než tramvaj - musí se tam řešit detekce a "překážení" autobusu. Příklad dobře vyřešeného tohoto problému je pravé odbočení 176 na Palačáku, příklad zatím nevyřešeného je levé odbočení 133 za Dlouhou třídou z.c.
Loni jsem byl přímo u zavádějí a-133 do trasy po TT a výše zmíněné jsme museli všechno řešit. Výsledek rozhodně není technicky optimální a pracuje se na jeho korekcích, nicméně pro cestující to podle mého názoru dost přineslo (a nejen to, že se tou 133 vozím 2x měsíčně z Palacecinemas...).