Pražské autobusy
Moderátor: TRAM-FÓRUM
- Damir Holas
- Uživatel
- Příspěvky: 1564
- Registrován: 23.8.2006 17:28
- Bydliště: Slánská / Koh-i-noor / Radlická / Zemědělská univerzita
Re: Pražské autobusy
382 od března na Háje (nikoli do háje, nezaměňovat please )
http://www.ropid.cz/tiskove-informace/V ... 3x661.html
http://www.ropid.cz/tiskove-informace/V ... 3x661.html
- Bobik
- Uživatel
- Příspěvky: 4895
- Registrován: 23.6.2008 21:02
- Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice
Re: Pražské autobusy
No právě mj. kvůli tomu křížení pruhů, bo u vozovny jsou zase ve svý zastávce. Tam by byl problém s jejich návratem na silnici, kdyby stanicovaly spolu s tram. Mimo jiné. Hlavní důvody proč obecně nemůžou bus jezdit po kolejích už tu někdo vypsal. A X-1 je vyjímka kvůli tomu přestupu, tam to u chodníku udělat nejde, není kde.
- Neral
- Uživatel
- Příspěvky: 312
- Registrován: 19.11.2003 22:46
- Bydliště: Praha 6
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pražské autobusy
OK, to zní logicky. Pořád to ale podle mě nevysvětluje, proč ve směru k vozovně nemůžou po tramvajovém pásu jezdit i běžné autobusové linky, když tam jezdí X-1. Přitom právě tady jsou podle mě největší problémy se zácpami, ve kterých autobusy ztrácejí spoustu času...Bobik píše:Je to především proto, aby nedocházelo ke kolizním situacím při křížení pruhů a bus nestál v zácpě. Směr Dejvická proto jezdí po kolejích-odbočuje vlevo a když už přes ty zastávky jede je blbost aby tam nestanicoval když už tam stojí (SSZ Prašný Most). Navíc směr HR došlo ke snížení pruhů na 1 a X-1 má díky tomu vlastní a staví u chodníku (pokračuje přímo).Směrem k vozovně všechny busy staví až u ní, krom X-1 která má na Prašňáku přestup na tram.
- Bobik
- Uživatel
- Příspěvky: 4895
- Registrován: 23.6.2008 21:02
- Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice
Re: Pražské autobusy
Je to především proto, aby nedocházelo ke kolizním situacím při křížení pruhů a bus nestál v zácpě. Směr Dejvická proto jezdí po kolejích-odbočuje vlevo a když už přes ty zastávky jede je blbost aby tam nestanicoval když už tam stojí (SSZ Prašný Most). Navíc směr HR došlo ke snížení pruhů na 1 a X-1 má díky tomu vlastní a staví u chodníku (pokračuje přímo).Směrem k vozovně všechny busy staví až u ní, krom X-1 která má na Prašňáku přestup na tram.
- Neral
- Uživatel
- Příspěvky: 312
- Registrován: 19.11.2003 22:46
- Bydliště: Praha 6
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pražské autobusy
Tak jsem se v tomto úseku už párkrát svezl a nutno říct, že jízda po BKV panelech opravdu není moc příjemná. Ale samozřejmě je to pořád lepší, než stát v zácpě.
Co mě ale překvapilo víc, je uspořádání zastávek a celkově provozu. Pokud jsem se dobře díval, je to tak, že ve směru Dejvická/Hradčanská jezdí běžné autobusové linky po tramvajovém pásu a staví v tramvajových zastávkách, zatímco X-1 staví v původní autobusové zastávce Vozovna Střešovice a nově zřízené zastávce Prašný most. V opačném směru je to přesně naopak, po tramvajovém tělese jezdí naopak jenom X1 a ostatní linky jezdí stejně jako dřív a staví u vozovny v bežné autobusové zastávce. Můžete někdo vysvětlit důvody takového podivného uspořádání?
Co mě ale překvapilo víc, je uspořádání zastávek a celkově provozu. Pokud jsem se dobře díval, je to tak, že ve směru Dejvická/Hradčanská jezdí běžné autobusové linky po tramvajovém pásu a staví v tramvajových zastávkách, zatímco X-1 staví v původní autobusové zastávce Vozovna Střešovice a nově zřízené zastávce Prašný most. V opačném směru je to přesně naopak, po tramvajovém tělese jezdí naopak jenom X1 a ostatní linky jezdí stejně jako dřív a staví u vozovny v bežné autobusové zastávce. Můžete někdo vysvětlit důvody takového podivného uspořádání?
- MOp
- Administrátor
- Příspěvky: 4741
- Registrován: 18.1.2007 22:38
- Bydliště: Všude dobře v Konstalu105N nejlíp!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pražské autobusy
Na Prasnem moste problem se sirkou opravdu neni, neni zvysene teleso a ani nejsou obruby. Spise tragickou situaci vidim v SSZ Prasny most, ktera propusti na jeden cyklus do oblouku pouze jednu tram / 2*bus a totalne to tam zdechne. Naznak byl videt jiz dnes dopoledne, a to se jeste jezdi pres Hradcanskou. Navic nepomaha ?rozebirani praveho zabradli? mostni konstrukce, kdy to tam dnes vypadalo jako o zivot..
Re: Pražské autobusy
díky absolute za vysvětlení. v souvislosti s tím vidím hodně problémů s právě vznikajícím buspruhem okolo prašného mostu - krom kolize tram x bus ve směru od dejvic dc (odbočení tram vlevo směr pražský hrad + hafo autobusů vč. tříminutové X1 a 2, 36 rovně směr vozovna) se mi šířka tram tělesa a přilehlé vozovky zdá nedostatečná. k tomu ještě připočíst společné zastávky prašný most s brutální frekvencí a tragický stav BKV panelů. nevím nevím, rád bych, kdyby to fungovalo, ale nad buspruhem v této oblasti jsem coby místní přemýšlel už léta, ale vždycky mi to vyšlo jako nemožné, vzhledem k vysoké frekvenci tram, bus i IAD a k celkové stísněnosti prostoru.
- Absolut
- Moderátor
- Příspěvky: 5319
- Registrován: 21.12.2005 12:28
- Bydliště: Tam, kde vedle vytejká poslední flaška...
Re: Pražské autobusy
S provozem autobusů po tramvajových kolejích jsou dva zásadní legislativní problémy a 2 technické problémy (tedy celkem 4), které se navzájem prolínají. Schválně uvedu příklady právě z těch míst, co tady padla.
1) Norma a názor DP-A vyžaduje nějakou minimální šířku pruhu a odstup tohoto pruhu od pevných překážek, jako je třeba zábradlí nebo sloupy TV. Toto nelze často při jízdě po tramvajovém páse splnit. Zejména se jedná o šířku pruhu alespoń 3,25 metru a odstup tohoto pruhu od trakčních stožíárů a zábradlí cca 0,5 metru. Třeba mírák je z tohoto hlediska v pohodě díky tomu, že jsou tam oblouky a kvůli tomu větší osovka a v obloucích obruby dál od trati.
2) Norma požaduje při provozu autobusů po TT osovou vzdálenost kolejí alespoň 3,50 metru (což lze pochopit, protože při vstřícných zastávkách při této osovce vychází šířka mezi obrubami 6,10 metru, což je 2 x 3,05, což jsou v podstatě třímetrové pruhy. Tuhle podmínku hodně míst nesplňuje. Základní modul tratí na BKV je 3,00 a 3,20, což výše zmíněnému samozřejmě nevyhovuje. Lze z toho udělat vyjímku, třeba Dlouhá třída, ale výsledek není rozhodně nic krásného.
3) Technicky lze projet leckde autobusem v klidu po trati, která nesplňuje výše uvedené parametry. Jsou ale místa, kde sice trať splní normové požadavky pro provoz autobusů, můžeme tam klidně namalovat pruhy BUS, ale bude nám to na prd, protože bus bude mít problém při nájezdu na TT / výjezdu z TT a v obloucích. Tam je jaksi norma mírnější, než obalová křivka projíždějícího autobusu.
4) Jsou místa, kde autobus může tramvaj reálně zpomalovat, což není žádoucí. Důvodem může být jednak stav krytu TT, dále pak "úzký" pruh, kterým nelze komfortně jet rychle. Řidiči autobusů jistě potvrdí, že po nerovném povrchu z panelů BKV se sloupama TV po levé straně a obrubou po straně pravé by asi v čárami vyznačeném pruhu šířky 3,25 jeli intuitivně pomaleji, než v pruhu šířky 3,50 na´krásné rovné hladké živici s obrubníkem po jedné a přerušovanou bílou čárou po druhé straně. Další hrozba zpomalení tramvaje je SSZ, kde autobus jede jinam, než tramvaj - musí se tam řešit detekce a "překážení" autobusu. Příklad dobře vyřešeného tohoto problému je pravé odbočení 176 na Palačáku, příklad zatím nevyřešeného je levé odbočení 133 za Dlouhou třídou z.c.
Loni jsem byl přímo u zavádějí a-133 do trasy po TT a výše zmíněné jsme museli všechno řešit. Výsledek rozhodně není technicky optimální a pracuje se na jeho korekcích, nicméně pro cestující to podle mého názoru dost přineslo (a nejen to, že se tou 133 vozím 2x měsíčně z Palacecinemas...).
1) Norma a názor DP-A vyžaduje nějakou minimální šířku pruhu a odstup tohoto pruhu od pevných překážek, jako je třeba zábradlí nebo sloupy TV. Toto nelze často při jízdě po tramvajovém páse splnit. Zejména se jedná o šířku pruhu alespoń 3,25 metru a odstup tohoto pruhu od trakčních stožíárů a zábradlí cca 0,5 metru. Třeba mírák je z tohoto hlediska v pohodě díky tomu, že jsou tam oblouky a kvůli tomu větší osovka a v obloucích obruby dál od trati.
2) Norma požaduje při provozu autobusů po TT osovou vzdálenost kolejí alespoň 3,50 metru (což lze pochopit, protože při vstřícných zastávkách při této osovce vychází šířka mezi obrubami 6,10 metru, což je 2 x 3,05, což jsou v podstatě třímetrové pruhy. Tuhle podmínku hodně míst nesplňuje. Základní modul tratí na BKV je 3,00 a 3,20, což výše zmíněnému samozřejmě nevyhovuje. Lze z toho udělat vyjímku, třeba Dlouhá třída, ale výsledek není rozhodně nic krásného.
3) Technicky lze projet leckde autobusem v klidu po trati, která nesplňuje výše uvedené parametry. Jsou ale místa, kde sice trať splní normové požadavky pro provoz autobusů, můžeme tam klidně namalovat pruhy BUS, ale bude nám to na prd, protože bus bude mít problém při nájezdu na TT / výjezdu z TT a v obloucích. Tam je jaksi norma mírnější, než obalová křivka projíždějícího autobusu.
4) Jsou místa, kde autobus může tramvaj reálně zpomalovat, což není žádoucí. Důvodem může být jednak stav krytu TT, dále pak "úzký" pruh, kterým nelze komfortně jet rychle. Řidiči autobusů jistě potvrdí, že po nerovném povrchu z panelů BKV se sloupama TV po levé straně a obrubou po straně pravé by asi v čárami vyznačeném pruhu šířky 3,25 jeli intuitivně pomaleji, než v pruhu šířky 3,50 na´krásné rovné hladké živici s obrubníkem po jedné a přerušovanou bílou čárou po druhé straně. Další hrozba zpomalení tramvaje je SSZ, kde autobus jede jinam, než tramvaj - musí se tam řešit detekce a "překážení" autobusu. Příklad dobře vyřešeného tohoto problému je pravé odbočení 176 na Palačáku, příklad zatím nevyřešeného je levé odbočení 133 za Dlouhou třídou z.c.
Loni jsem byl přímo u zavádějí a-133 do trasy po TT a výše zmíněné jsme museli všechno řešit. Výsledek rozhodně není technicky optimální a pracuje se na jeho korekcích, nicméně pro cestující to podle mého názoru dost přineslo (a nejen to, že se tou 133 vozím 2x měsíčně z Palacecinemas...).
-
- Uživatel
- Příspěvky: 2303
- Registrován: 16.11.2003 17:38
- Bydliště: Dejvice jsou pěkné bydlí nás tu víc
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pražské autobusy
Nad tímto usekem jsem již také několikrát uvažoval. A včera jsem si všimnul, že už na kolejích od Hládkova k Vozovně Střešovice je nápis BUS. Možná to je jen kvůli X-1 co tam bude ted jezdit. Ale spíše si myslím že to tam bude i pro ostatní autobusy.
- Neral
- Uživatel
- Příspěvky: 312
- Registrován: 19.11.2003 22:46
- Bydliště: Praha 6
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pražské autobusy
Tak jsem přemýšlel, jak je to vlastně s provozem autobusů po tramvajových kolejích. Všiml jsem si, že už máme v Praze několik míst, kde mají autobusy s tramvajemi společnou zastávku – Palačák, Mírák, Bílá labuť a Nám. republiky, nevím jestli ještě nějaké další (mám na mysli samozřejmě jenom taková místa, kde to není běžná komunikace přístupná pro auta). Za to na jiných místech autobusy beznadějně stojí v kolonách, zatímco vedle vede tramvajový pás, po kterém by krásně mohly projet. Z vlastní zkušenosti to zažívám často hlavně na úseku Prašný most–Vozovna Střešovice–Hládkov, který se občas projíždí třeba dvacet minut. Tak by mě zajímalo, co brání tomu, aby autobusy jely po kolejích (předpokládám, že to bude nějaký předpis, na který se musí udělit speciální výjimka), případně jaká je šance, že se to změní. Určitě nejen na tomhle úseku by to dost pomohlo a omezilo zpoždění.
Mimochodem, už se stalo, že za Vozovnou Střešovice to řidič nevydržel, najel na tramvajový pás a dojel až ke Hládkovu. Ale to byla opravdu výjimka potvrzující pravidlo...
Mimochodem, už se stalo, že za Vozovnou Střešovice to řidič nevydržel, najel na tramvajový pás a dojel až ke Hládkovu. Ale to byla opravdu výjimka potvrzující pravidlo...
-
- Uživatel
- Příspěvky: 132
- Registrován: 05.12.2008 18:36
- Bydliště: Stochov okr.Kladno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pražské autobusy
To máš pravdu,je to určitě historická chvíle.fricoolinek2 píše:Není to tak trochu historická chvíle - první Citybus, jenž vypravil jiný dopravce než DPP?
- fricoolinek2
- Uživatel
- Příspěvky: 2601
- Registrován: 23.3.2005 21:38
- Bydliště: 4 5 12 20 54 120 130 170 230 558 601 RIP: 6 13 14 126 128 192 246 247 248 501 514
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pražské autobusy
Není to tak trochu historická chvíle - první Citybus, jenž vypravil jiný dopravce než DPP?
Re: Pražské autobusy
Případné fotiče upozorňuji, že to pořadí po třetí hodině odpoledne zatahuje.
Re: Pražské autobusy
Hezký. Tak aby vydržel, u Veolie se s ním (tuším) moc mazlit nebudou.Absolut píše:Mazlík z Teplic už lítá na a-165.
- Absolut
- Moderátor
- Příspěvky: 5319
- Registrován: 21.12.2005 12:28
- Bydliště: Tam, kde vedle vytejká poslední flaška...
Re: Pražské autobusy
Mazlík z Teplic už lítá na a-165.