![Applause =D>](./images/smilies/eusa_clap.gif)
A počítá se se výhledově i s umístěním nějakého vozidla?
Ale chápu, asi ne, nikdo nebude chtít opravený historický exponát nechat na dešti a ani ne za plotem...
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Moderátor: TRAM-FÓRUM
Asi stejně tak jako k těžbě a dopravě uhlí nebo uranu. Většinou to tvoří jen procenta energie z paliva získané.DavidD píše:a k výrobě nafty nepotřebujeme elektřinu? Nebo náklady na její dopravu??
a k výrobě nafty nepotřebujeme elektřinu? Nebo náklady na její dopravu??XSC píše:Pořád do té účinnosti zapomínáš započítat účinnost při výrobě energie. Elektrárna (uhelná, jaderná) je vlastně také jen velký motor s účinností max 40% (zbytek se prožene přes chladící věže). Dá se zvednout jen tím, že se odpadní teplo použije pro vytápění, ale pro výrobu el. energie zvednout nejde. Takže když započítáš celý řetěz elektrárna - rozvod - trolejbus, dojdeš k celkové účinnosti podobné jako u autobusu. U vozidla na baterie bude ještě nižší. Do budoucna by sice bylo možné uvažovat o nabíjení baterií solární energií, ale zatím je účinnost článků natolik mizerná, že jsou použitelné jen pro dojení nesmyslných státních dotací, nikoliv pro reálnou výrobu energie.DavidD píše:]Ale to ne, autobusy se sice vyvíjejí, ale nejsou ani na třetinové účinnosti jak trolejbusy. Nezapomeň, že trolejbusy se vyvíjejí stejnou rychlostí a již dnes je jejich pohon na velice kvalitní úrovni, to o busech říct vážně nemůžeme. Teď stačí, aby se tykadla zaměnily za nějaké kvalitní baterky a bude vyhráno. Také říkám trolejbusy ne, počkejme 10 let a "Elektrobusy vpřed"!
Samozřejmě, stejně jako se na této ceně podílí spousta dalších věcí. Provozovalele busů/t-busů ovšem zajímá spíš cena na 1km, tedy zjednodušeně pronásobení dodané energie účinností vozidla a cenou jednotky energie.XSC píše:Účinnost se také podílí na ceně energie.
Tak je jasné, že provozovatele to zajímat nemusí. Ovšem u elektrické trakce se všichni zároveň ohánějí ekologičností a v tom případě je potřeba započítat celou cestu. Jedinou výhodou pak je, že emise nevznikají ve městě, ale kousek za ním.MF píše:Mě ale vůbec nezajímá účinnost elektrárny, ale to, za kolik mi elektrárna prodá 1kW a jestli ten já efektivně spotřebuji, nebo jestli z něj půlku proměním na teplo. Takže z účetního hlediska mě zajímá jen vlastní hospodaření a vlastní efektivita. To bychom se mohli dostat k tomu, že uhelná elektrárna má malou účinnost proto, protože havíři těží uhlí pomalu a mají malou účinnost
Pak by asi nejlevněji vyšel autobus na parní stroj, spalující komunální odpad, tam ti za to palivo budou ještě platitMF píše:Mě ale vůbec nezajímá účinnost elektrárny, ale to, za kolik mi elektrárna prodá 1kW a jestli ten já efektivně spotřebuji, nebo jestli z něj půlku proměním na teplo. Takže z účetního hlediska mě zajímá jen vlastní hospodaření a vlastní efektivita. To bychom se mohli dostat k tomu, že uhelná elektrárna má malou účinnost proto, protože havíři těží uhlí pomalu a mají malou účinnost