(NL) Amsterdam
Moderátor: TRAM-FÓRUM
- Absolut
- Moderátor
- Příspěvky: 5319
- Registrován: 21.12.2005 12:28
- Bydliště: Tam, kde vedle vytejká poslední flaška...
Re: Amsterdam (NL)
Ad Pawel: Je otázka, jak to nazveš. Pro mě je souběh linek 51+53+54 v centru prostě metro, jezdí to pod zemí, má to těžké vozy v dlouhých soupravách a vysoká nástupiště ... a koneckonců i 50+51 jsou vzhledem k typu vozidel rozhodně víc metro, než tramvaj, i když m-51 jezdí v souběhu s d-5 na společné trati.
Němci měli 4-er karte dokonce i v NDR za komunistů, mám doma ve sbírce takovou jízdenku z Drážďan.
Němci měli 4-er karte dokonce i v NDR za komunistů, mám doma ve sbírce takovou jízdenku z Drážďan.
- Tramfreak
- Uživatel
- Příspěvky: 12
- Registrován: 19.4.2005 14:59
- Bydliště: Eindhoven, NL
- Kontaktovat uživatele:
Re: Amsterdam (NL)
Strippenkaart je opravdu šikovná věc, protože platí celostátně a tak ji můžu použít kdekoliv v Holandsku. Dá se s tím ušetřit třeba i polovina jízdného. Je to ale pro dopravní podnik opravdu výhodné, protože se proužky schválně prodávají např. po 15ti takže často zbyde poslední proužek a to lidi vybízí k tomu aby si koupili další.
Jinak s metrem je to tak, že se staví důležitá trasa 52 přes centrum města protože kapacita stávající MHD v centru je nedostačující. Bohužel se musí stavět přes všechny kanály a tak je to velmi náročné, i co se týče zpevnění domů. Proto se trasa staví 11(!) let (2002-2013) a pořád má nějaké zpoždění. Povede z hlavního nádraží přes centrum do stanice Zuid/WTC, což je další velké nádraží na jihu Amsterdamu
Jinak s metrem je to tak, že se staví důležitá trasa 52 přes centrum města protože kapacita stávající MHD v centru je nedostačující. Bohužel se musí stavět přes všechny kanály a tak je to velmi náročné, i co se týče zpevnění domů. Proto se trasa staví 11(!) let (2002-2013) a pořád má nějaké zpoždění. Povede z hlavního nádraží přes centrum do stanice Zuid/WTC, což je další velké nádraží na jihu Amsterdamu
Re: Amsterdam (NL)
Strippenkart
nechápu, proč tohle není i u nás. znám to z dánska, německa (streifenkarte - tamní češi neřeknou jinak než "štrajfna"). např. místo 4 jízdenek za 26,- si koupím rovnou 4-proužkovou štrajfnu a je to. celkem uživatelsky příjemné a možná by to bylo i levnější na výrobu. z hlediska DP se na tom dá něco i vydělat, protože to motivuje k nákupu více jízdenek při jednom nákupu - asi jako se jogurty prodávají často po více kusech naráz místo jediného.
kvůli stavbě metra
metra nebo podpovrch. tram? metro by pro mě bylo celkem překvapením.
nechápu, proč tohle není i u nás. znám to z dánska, německa (streifenkarte - tamní češi neřeknou jinak než "štrajfna"). např. místo 4 jízdenek za 26,- si koupím rovnou 4-proužkovou štrajfnu a je to. celkem uživatelsky příjemné a možná by to bylo i levnější na výrobu. z hlediska DP se na tom dá něco i vydělat, protože to motivuje k nákupu více jízdenek při jednom nákupu - asi jako se jogurty prodávají často po více kusech naráz místo jediného.
kvůli stavbě metra
metra nebo podpovrch. tram? metro by pro mě bylo celkem překvapením.
- Absolut
- Moderátor
- Příspěvky: 5319
- Registrován: 21.12.2005 12:28
- Bydliště: Tam, kde vedle vytejká poslední flaška...
Re: Amsterdam (NL)
Ahoj, rozepíšu se na etapy, teď na to nemám moc čas, tak trošku úvod...
Vřele doporučuji na toulání po centru zakoupit ještě tady v Praze kapesní mapičku centra, která se jmenuje "Pocket Pilot" a mají ji v Luxoru na Václavském náměstí, je v ní velmi povedená mapa centra a aktuální stav tramvají včetně výluk, probíhajících od loňska kvůli stavbě metra. A jsou tam názvy zastávek tramvají a malá mapka tarifních pásem.
Pokud tam letíš, tak zkus mít u sebe pár drobných EUR, na letišti Schipool je stanice rychlodráhy a lístek na vlak do města se dá blbuvzdorně koupit v spoustě automatů, stojí 3,80 EUR. Při nákupu u pokladny (terých je tam taky dost) platíš přirážku 0,50 EUR, proto je na nádražích mračno automatů. Jízda vlakem na hlavní nádraží trvá asi 20min a vlaky jezdí pořád, inerval byl i v sobotu ráno kolem 10 min. Střdají se tam EC a osobáky, ale cena je stejná (jednu cestu jsem jel patrovu příměstskou jednotkou, druhou EC).
U hlavního nádraží jsou dvě oddělené tramvajové smyčky a metro. Jsou tam dvě infocentra DP - poznáš podle modrobílého loga GVB. Jedno je u jedné ze smyček tramvaje a druhé v podchodu metra. Doporučuju tam zajít a vyzvednout si zdarma aktuální plán MHD - je modrý s nápisem ´08.
Tarif - ve všech tramvajích je možné koupit lístky u řidiče a u průvodčích. Většina linek jezdí obsazena průvodčími a nastupuje se pouze dveřmi u průvodčího a u řidiče, kde se kupují, kontrolují nebo označují jízdenky. Samoobslužný provoz je jen na linkách 5, 16 a 24, ale i tam lze koupit jízdenku u řidiče. Pokud je ve voze označovač, pak si tam můžeš jízdenku sám označit, pokud tam není, tak Ti jízdenku označí (razítkem) průvodčí nebo řidič.
V metru jsou označnovače u vstupu do metra a je tam taky pracovník, který kdyžtak poradí, ale je to blbuvzdorné a podobné, jako u nás. Systém metra a tramvaje je navzájem propojený, napíšu o tom víc jindy...
Tarifní pásma: Amsterdam je rozdělený na hafec pásem, centrum je celé pásmo 5700. Jednotlivá jízdenka na 1 hodinu (přestupní) stojí 1,60 EUR.
Celodenní jízdenka stojí 7 EUR a platí 24 hodin od označení / orazítkování a platí na všechny pásma v linkách GVB. Tato jízdenka je cestovním dokladem GVB a koupíš ji jen v prodejnách GVB, tedy v jejich infocentrech na nádraží, ale i u každého řidiče a v automatech. Nákup u řidiče nebo u průvdčího je zcela normální a neplatí se žádná přirážka. Celodenní jízdenka se určitě vyplatí nejvíc.
Dále existuje ještě systém proužkových jízdenek tzv. Strippenkart - to je jízdenka na víc jízd. Základní jízda v Amsterdamu v 1 pásmu stojí 2 proužky, každé pásmo navíc znamená proužek navíc, proužky jsou očíslované. V praxi Ti při první jízdě v jednom pásmu dá řidič / průvodčí razítko do kolonky č. 2 a tím jsou "spotřebované" kolonky 1+2. Poud nastoupíš do spoje s ozančovacími strojky, tak ohneš jízdenku u příslušného proužku (jsou tam perforace) a označíš. Proužky neodtrhávat! Takováto jízdenka platí opět hodinu jako přestupní. Já jsem vyzkoušel strippenkart s 15 proužky za 6,90 EUR ( = 8 hodinových jízd v centru), ale dělají se i 25 proužků, 50 pružků... Tato jízdenka není doklad GVB, ale všeobecně platný doklad ve více městech a je v prodeji kromě prodejních míst GVB taky v trafikách atd - já jsem ji koupil někde na sídlišti v kšeftě, určitě ji mají trafiky...
Nedoporučuju jezdit taxíkem. Je to opravdu drahé a Amsterdam nabízí spoustu příjemnějších možností, jak vyhodit z okna třebas 50 EUR...
Chceš nějaký dopravní zajímavosti (je jich hromada), nebo spíš obecně turistické (mno muzea jsem vynechal, ale jinak jsem to prolez dost)?
Vřele doporučuji na toulání po centru zakoupit ještě tady v Praze kapesní mapičku centra, která se jmenuje "Pocket Pilot" a mají ji v Luxoru na Václavském náměstí, je v ní velmi povedená mapa centra a aktuální stav tramvají včetně výluk, probíhajících od loňska kvůli stavbě metra. A jsou tam názvy zastávek tramvají a malá mapka tarifních pásem.
Pokud tam letíš, tak zkus mít u sebe pár drobných EUR, na letišti Schipool je stanice rychlodráhy a lístek na vlak do města se dá blbuvzdorně koupit v spoustě automatů, stojí 3,80 EUR. Při nákupu u pokladny (terých je tam taky dost) platíš přirážku 0,50 EUR, proto je na nádražích mračno automatů. Jízda vlakem na hlavní nádraží trvá asi 20min a vlaky jezdí pořád, inerval byl i v sobotu ráno kolem 10 min. Střdají se tam EC a osobáky, ale cena je stejná (jednu cestu jsem jel patrovu příměstskou jednotkou, druhou EC).
U hlavního nádraží jsou dvě oddělené tramvajové smyčky a metro. Jsou tam dvě infocentra DP - poznáš podle modrobílého loga GVB. Jedno je u jedné ze smyček tramvaje a druhé v podchodu metra. Doporučuju tam zajít a vyzvednout si zdarma aktuální plán MHD - je modrý s nápisem ´08.
Tarif - ve všech tramvajích je možné koupit lístky u řidiče a u průvodčích. Většina linek jezdí obsazena průvodčími a nastupuje se pouze dveřmi u průvodčího a u řidiče, kde se kupují, kontrolují nebo označují jízdenky. Samoobslužný provoz je jen na linkách 5, 16 a 24, ale i tam lze koupit jízdenku u řidiče. Pokud je ve voze označovač, pak si tam můžeš jízdenku sám označit, pokud tam není, tak Ti jízdenku označí (razítkem) průvodčí nebo řidič.
V metru jsou označnovače u vstupu do metra a je tam taky pracovník, který kdyžtak poradí, ale je to blbuvzdorné a podobné, jako u nás. Systém metra a tramvaje je navzájem propojený, napíšu o tom víc jindy...
Tarifní pásma: Amsterdam je rozdělený na hafec pásem, centrum je celé pásmo 5700. Jednotlivá jízdenka na 1 hodinu (přestupní) stojí 1,60 EUR.
Celodenní jízdenka stojí 7 EUR a platí 24 hodin od označení / orazítkování a platí na všechny pásma v linkách GVB. Tato jízdenka je cestovním dokladem GVB a koupíš ji jen v prodejnách GVB, tedy v jejich infocentrech na nádraží, ale i u každého řidiče a v automatech. Nákup u řidiče nebo u průvdčího je zcela normální a neplatí se žádná přirážka. Celodenní jízdenka se určitě vyplatí nejvíc.
Dále existuje ještě systém proužkových jízdenek tzv. Strippenkart - to je jízdenka na víc jízd. Základní jízda v Amsterdamu v 1 pásmu stojí 2 proužky, každé pásmo navíc znamená proužek navíc, proužky jsou očíslované. V praxi Ti při první jízdě v jednom pásmu dá řidič / průvodčí razítko do kolonky č. 2 a tím jsou "spotřebované" kolonky 1+2. Poud nastoupíš do spoje s ozančovacími strojky, tak ohneš jízdenku u příslušného proužku (jsou tam perforace) a označíš. Proužky neodtrhávat! Takováto jízdenka platí opět hodinu jako přestupní. Já jsem vyzkoušel strippenkart s 15 proužky za 6,90 EUR ( = 8 hodinových jízd v centru), ale dělají se i 25 proužků, 50 pružků... Tato jízdenka není doklad GVB, ale všeobecně platný doklad ve více městech a je v prodeji kromě prodejních míst GVB taky v trafikách atd - já jsem ji koupil někde na sídlišti v kšeftě, určitě ji mají trafiky...
Nedoporučuju jezdit taxíkem. Je to opravdu drahé a Amsterdam nabízí spoustu příjemnějších možností, jak vyhodit z okna třebas 50 EUR...
Chceš nějaký dopravní zajímavosti (je jich hromada), nebo spíš obecně turistické (mno muzea jsem vynechal, ale jinak jsem to prolez dost)?
-
- Uživatel
- Příspěvky: 2861
- Registrován: 10.10.2007 13:22
Re: Amsterdam (NL)
Absolut: pokud by ses pls trochu rozepsal kam jit a kam kouknout, budu moc rad, jedu tam 20.5.
- Tonda Ježek
- Uživatel
- Příspěvky: 1080
- Registrován: 30.11.2003 22:54
- Kontaktovat uživatele:
Re: Amsterdam (NL)
Několik foteček tramvají z Amsterodamu - http://www.mhdcr.biz/tram/amsterodam/tr ... erodam.htm
a Rotterdamu - http://www.mhdcr.biz/tram/rotterdam/tra ... terdam.htm
a Rotterdamu - http://www.mhdcr.biz/tram/rotterdam/tra ... terdam.htm
Podle téhle fotky http://www.kosar.cz/amsterdam08.jpgOstravák píše:A co teprve ten zvedací most na poslední fotce. To je mňamka. Ještě by mě zajímalo jak je to zajištěno s dráty.
bych si tipnul, že na tom sloupu je jakési zařízení, které trolej z jedné části ,,přiblíží" troleji z druhé části. Třeba tím, že ptg chvíli jede místo po troleji po nějakém drátu, jež se může odpojit.
- Jabberwocky
- ďábelský pedagog
- Příspěvky: 1849
- Registrován: 27.5.2005 10:53
- Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)
Naštěstí nezmizel, jen byl přemístěn do archivu.soundman píše:Po delší době jsem zabrousil do fóra a koukám, že můj příspěvek o Amsterdamu nějak zmizel. (...)
(NL) Amsterdam
Po delší době jsem zabrousil do fóra a koukám, že můj příspěvek o Amsterdamu nějak zmizel.
Co jsem tehdy psal si už nepamatuju, ale fotky mám ještě stále na netu a tak sem hodím aspoň linky na ně:
http://www.kosar.cz/amsterdam01.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam02.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam03.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam04.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam05.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam06.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam07.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam08.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam09.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam10.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam11.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam12.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam13.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam14.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam15.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam16.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam17.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam18.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam19.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam20.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam21.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam22.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam23.jpg
Co jsem tehdy psal si už nepamatuju, ale fotky mám ještě stále na netu a tak sem hodím aspoň linky na ně:
http://www.kosar.cz/amsterdam01.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam02.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam03.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam04.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam05.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam06.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam07.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam08.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam09.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam10.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam11.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam12.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam13.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam14.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam15.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam16.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam17.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam18.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam19.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam20.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam21.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam22.jpg
http://www.kosar.cz/amsterdam23.jpg