Železniční most Výtoň - bourat nebo ne?
Moderátor: TRAM-FÓRUM
Re: Železniční most Výtoň - bourat nebo ne?
Nejlépe udělat most z titanu. Ten má stejnou pevnost jako ocel, ale poloviční hmotnost, a nekoroduje. Jen ta cena
- demon
- Uživatel
- Příspěvky: 6709
- Registrován: 08.4.2006 16:32
- Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
- Kontaktovat uživatele:
Re: Železniční most Výtoň - bourat nebo ne?
Představ si že jo. Na svařovaný kastle je velmi vhodná, zvlášť pokud je plastická a obsahuje slídové šupiny zabraňující poškození třeba od kamínků.trainzjohny píše: ↑20.12.2023 17:25Hele a nedáváte tu "zázračnou barvu" zvanou základní antikorozní barva v dílnách na plechový kastle tramvají taky ? Aby nerezly a nepraskaly jim pak rámy ? Nebo je lepší nechat tu původní z ČKD a pak se na to 50 let vykašlat ?!
Ale na nýtovanou, trvale pracující a velmi namáhanou konstrukci, která koroduje "zevnitř", ti taková barva bude naprosto k ničemu, protože únavovým trhlinám skutečně nemůže nijak zabránit.
Ani zinek není bohužel nesmrtelnej, to už by dával větší smysl nerez, ale pořád je hlavně cenově úplně někde jinde...
Re: Železniční most Výtoň - bourat nebo ne?
trainzjohny: Na únavové trhliny nemá barva ani koroze vliv. Praská i materiál nezkorodovaný, jen vlivem dynamického zatížení. Na dynamicky namáhané konstrukce se musí používat jiný druh oceli než ten, který před 120 lety použili. Tehdy o tom nejspíš ani moc nevěděli, přesto je obdivuhodné, že to těch 100 let vydrželo bez významnějších vad toho druhu. Ale teď je to na výměnu většiny železa.
jeffer: Co kdyby se most snýtoval z pozinkových pásů?
jeffer: Co kdyby se most snýtoval z pozinkových pásů?
Re: Železniční most Výtoň - bourat nebo ne?
Na styku nosníkov už vlhkosť medzi nosníkmi je, pretože navzlínala do špáry medzi nimi. Zatretie farbou spôsobí len to, že hrdzavenie bude prebiehať skryté pod farbou. Priestor medzi nosníkmi sa natrieť nedá, je to uzučká medzierka (desatiny milimetra). Pozrite si https://www.youtube.com/watch?v=h_k2Wrbg4mU porovnanie s mostom v Děčíně postaveným rovnakou technológiou.
- trainzjohny
- Moderátor
- Příspěvky: 3140
- Registrován: 10.9.2006 15:06
- Bydliště: Konečná 9,10,16,58,59
- Kontaktovat uživatele:
Re: Železniční most Výtoň - bourat nebo ne?
Například tím, že bych ten most pravidelně natíral protikorozním nátěrem, který měl od postavení (protože naši předci věděli, že ocel rezne a tím ztrácí nosnost) a v minulosti se pravidelně obnovoval ... na části mostu se to dělo naposledy v roce 1997, celý most naposledy ochranu proti reznutí dostal někdy na konci 70. let.
Pokud nějaké části vykazují trhliny je vzhledem ke konstrukci mostu, je možno, stejně jako se to v minulosti i dělalo, je vyměnit, ovšem na to se také desítky let prdí.
A tak se nemůžeme divit, že je ten most na spadnutí. Každý most potřebuje údržbu a ocelový obzvlášť, ale já vím, je lepší se na to vykašlat a postavit nový.
Hele a nedáváte tu "zázračnou barvu" zvanou základní antikorozní barva v dílnách na plechový kastle tramvají taky ? Aby nerezly a nepraskaly jim pak rámy ? Nebo je lepší nechat tu původní z ČKD a pak se na to 50 let vykašlat ?!
Re: Železniční most Výtoň - bourat nebo ne?
Jak byste údržbou zabránil vzniku únavových trhlin?
- trainzjohny
- Moderátor
- Příspěvky: 3140
- Registrován: 10.9.2006 15:06
- Bydliště: Konečná 9,10,16,58,59
- Kontaktovat uživatele:
Re: Železniční most Výtoň - bourat nebo ne?
Snad jo, i když nikdo pro to nehne prstem. Údržba je bohužel věc o které ten most slyšel jen z vyprávění.demon píše: ↑19.12.2023 11:30Příprava mostu na Výtoni pokračuje, kritici žádají opravu dosavadní konstrukce
V případě, že by se procesy spojené s přesunem a stavbou nové konstrukce postupovaly dobře, tak by k dokončení nového mostu mohlo podle Kupky dojít v polovině roku 2028....
Otázka zní, vydrží ta ruina tak dlouho ?
- demon
- Uživatel
- Příspěvky: 6709
- Registrován: 08.4.2006 16:32
- Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
- Kontaktovat uživatele:
Re: Železniční most Výtoň - bourat nebo ne?
Příprava mostu na Výtoni pokračuje, kritici žádají opravu dosavadní konstrukce
V případě, že by se procesy spojené s přesunem a stavbou nové konstrukce postupovaly dobře, tak by k dokončení nového mostu mohlo podle Kupky dojít v polovině roku 2028....
Otázka zní, vydrží ta ruina tak dlouho ?
V případě, že by se procesy spojené s přesunem a stavbou nové konstrukce postupovaly dobře, tak by k dokončení nového mostu mohlo podle Kupky dojít v polovině roku 2028....
Otázka zní, vydrží ta ruina tak dlouho ?
- 9001
- Uživatel
- Příspěvky: 10211
- Registrován: 15.11.2003 18:49
- Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
- Kontaktovat uživatele:
Re: Železniční most Výtoň - bourat nebo ne?
Demon: Ted se to poprvé veřejně a plošně přiznalo?
- demon
- Uživatel
- Příspěvky: 6709
- Registrován: 08.4.2006 16:32
- Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
- Kontaktovat uživatele:
Re: Železniční most Výtoň - bourat nebo ne?
Libeňský most nahradí replika
Nevim co je na tom pro pana redaktora tak překvapivého, že jiná možnost není se ví už více než rok.
Ale zaplaťpánbůh za to, že je to snad konečně definitivní.
Nevim co je na tom pro pana redaktora tak překvapivého, že jiná možnost není se ví už více než rok.
Ale zaplaťpánbůh za to, že je to snad konečně definitivní.
- MKzB
- Uživatel
- Příspěvky: 318
- Registrován: 19.1.2007 16:49
- Bydliště: Bezkov (u Vídně)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Železniční most Výtoň - bourat nebo ne?
Jako Znojmák můžu dát za příklad znojemský viadukt nad údolím Dyje.
Původní most, který projektoval buď sám Eifel, nebo jeho žáci, tam stál cca do roku 1992, kdy byl pro katastrofální stav nahrazen vojenským provizoriem.
Vojenské provizorium tam vydrželo dalších cca 20 let.
Teď tam máme nový most, trať je elektrifikovaná z Rakouska a jezdí po něm vlak z Vídně.
Původní most, který projektoval buď sám Eifel, nebo jeho žáci, tam stál cca do roku 1992, kdy byl pro katastrofální stav nahrazen vojenským provizoriem.
Vojenské provizorium tam vydrželo dalších cca 20 let.
Teď tam máme nový most, trať je elektrifikovaná z Rakouska a jezdí po něm vlak z Vídně.
Re: Železniční most Výtoň - bourat nebo ne?
Mně ten vítězný návrh připadá přijatelný. Jen tu barvu bych dal jinou. Bílá byla moc výrazná a navíc by v historicky nedlouhé době zašla. Bronzová je zas taková, no jak bych to řekl, s metalízou. Dal bych antracit, jelikož je to součástí panoramatu historického města. Nicméně nejvíc by se mi líbil most se spodní nosnou konstrukcí, jaké mají v Praze tradici až na jedno Patrikovo dílo, aby z něj měli p.t. kaštani nerušený výhled na Hradčana. Zadání by tedy nemělo být "most který připomíná předchůdce", ale "most který decentně zapadne na místo".
Re: Železniční most Výtoň - bourat nebo ne?
Tohle je širší otázka na obsah "sdělení" té či oné vizáže (hraničící s off-topic). Osobně bych viděl zásadní změnu u těch domů v tom, že tehdy byla náplní jejich 'image' kultura, dnes je to spíš business, kapitál, technologie ("podívejte, jak vzývám klasiku už od antiky" vs. "proti síle naší společnosti jsi takhle maličký" nebo "podívejte, jak dokonale naleštěnou kostku budoucnosti dokážeme do toho města dát"). U mostu to byla už tehdy ta technologie (přiznaná vizáž konstrukce), jenže se nám od té doby technologie změnila. Mě se obecně taky víc líbí klasika, ale to vidí každý jinak. Otázkou pak zůstává, zda se přidržet té přiznané technologie (dnes už jiné), nebo konzervovat vzhled co tam doteď byl, nebo nějak reflektovat styl přítomný v okolí, nebo jít za krásou dle něčího vkusu (koho vybrat?), nebo nějaký kočkopes... Že to nemá snadné řešení, to vidíme a je to jasné, ale že je třeba tu starou konstrukci vůbec vyměnit, v tom jsme asi zajedno. Toť otázka technická. (Fuj, to jsem se rozkecal...)